Wat doen we eigenlijk?

 

We willen jullie als ouders wat meer vertellen wat er zoal op de groep gebeurt. Al lijkt het dat uw kind ‘alleen maar’ speelt bij Doortje, er gebeurd zoveel meer: uw kind is aan het ontdekken, zich aan het ontwikkelen, hij/zij maakt vriendjes, leert nieuwe woordjes enz enz.

 

Ieder kind doet dit op zijn/haar niveau. Spelen is leren!!

 

We willen dat kinderen zich uitgedaagd voelen en waar ze soms met klein speelmateriaal kunnen spelen, of kunnen verven, maar ook rennen, huppelen en fietsen. Waar de poppen in bad worden gedaan of fijne motorische spelletjes aan tafel doen.

Nog een paar voorbeelden van de activiteiten:

*verdieping van de thema’s

*stimuleren van fantasiespel d.m.v. vrij spelen

*ontwikkelingsgerichte activiteiten aanbieden

*samen spelen en werken

*stimuleren van zelfstandigheid

*creativiteit

*experimenteren van materialen

*taalontwikkeling d.m.v. kringgesprekken, praatplaten, rijmpjes en liedjes.

*leren uiten, benoemen en verwoorden

*verkennen van de wereld om hun heen

*grove motoriek: door peutergym en buitenspelen.

 

Dit alles wordt op een speelse manier aangeboden gericht op de belevingswereld van het kind en verwerkt in de thema’s. We werken locatiebreed over hetzelfde thema. Een themaperiode duurt minstens 6 weken zodat we ruim tijd hebben om dieper op het onderwerp in te gaan. Na elk thema is er een rustweek zodat de kinderen de tijd hebben om alles te laten bezinken. De activiteiten worden in de planning op verschillende weekdagen gedaan zodat alle kinderen regelmatig kunnen deelnemen aan een activiteit. De activiteiten bestaan uit bijvoorbeeld: knutselen, spelletjes, liedjes zingen, ook lezen we boekjes die bij het thema horen.

 

Er is ook aandacht voor de Nederlandse taal door voor te lezen en met elkaar te praten over het thema. Alle onderdelen van kleuren, tellen, lichaamsdelen, tegenstellingen, vormen, fijne en grove motoriek worden in het thema verwerkt.

 

Onderdelen in een thema kunnen zijn: thematafel (of vensterbank), raamschildering en groepsversiering. Knutsels, attributen die bij het thema horen waar we over kunnen praten, (door benoemen van nieuwe woorden vergroten ze hun woordenschat).

 

Nu denkt u vast: ja, maar mijn kind is nog maar 1,5, die heeft daar niets aan. Toch zien we nieuwsgierige kinderen die aan tafel klimmen om te zien wat er gebeurt en zo kunnen zij ook al nieuwe dingen horen, zien en voelen.

 

Bv. we werken over het thema: Winter.

 

Terwijl we aan tafel zitten een mooie sneeuwpop maken, komt er een heel gesprekje opgang. Is een sneeuwpop warm of koud? Welke kleur heeft zijn neus? Welke vorm is zijn buik? Welke sneeuwpop is groter? Wat gebeurt er als de zon schijnt? Hoeveel sneeuwpoppen zie je? Enz enz.

 

Terwijl wij lekker zitten te plakken en te kletsen: zijn er al heel wat ontwikkelingsgebieden langs gekomen. Weet u ze? We hebben geteld, de kleuren herkend, vormen benoemd, we hebben woordbegrippen als groter en kleiner besproken, oorzaak en gevolg, we zijn met kleine motoriek bezig. We maken sociaal contact, we zijn met taalontwikkeling bezig.

 

En ondertussen vergeten we niet te genieten!

Fijne kerstdagen en de allerbeste wensen voor 2015!

Met vriendelijke groeten, Doortje’s team!